Connectivity and digitalisation as strategies for the enhancement of abandoned resources with the potential for touristic usage. A case study of the province of Pontevedra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51302/marketing.2023.18851

Keywords:

technology, touristic resources, cultural heritage, innovation, ICT, communication, cover­age

Abstract

Technology and digitalization have been transforming tourism, a fact that has become more and more evident in recent years. Faced with the challenges that arise in tourism, within the contemporary society, it is necessary to analyze the access to digital technologies and their impact on cultural heritage. Thus, this paper’s main objective is to analyse connectivity and to see how it can represent a first step for the touristic promotion of resources. Through a case study of Galicia, we aim to highlight the need for the inclusion of digital technology within the framework of the knowledge society and to show how these technologies can play a fundamental role in preserving and reactivating the cultural heritage. The findings show differences in coverage between the different Galician provinces as well as the possibility of rehabilitating cultural heritage with the help of heritage digitization, the creation of integrated offers and measurement, to develop a sustainable, responsible, and accessible tourism. More specifically, the creation of two tourist routes as integrated offers is proposed, after the rehabilitation of the heritage.

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Author Biographies

Raquel García Revilla, Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA (España)

Doctora en Turismo por la Universidad de Málaga. Máster en Dirección y Planificación del Turismo por la Universidad de Málaga, Máster en Dirección y Gestión de Recursos Humanos por la UDIMA, Máster en Educación y Nuevas Tecnologías por la UDIMA y Curso de Experto en Conocimiento e Innovación aplicados a la Gestión Estratégica Sostenible de Destinos Turísticos de la Universidad Internacional de Andalucía. Es docente en la UDIMA en los grados en Empresas y Actividades Turísticas y en Marketing y coordinadora del Máster en Dirección de Empresas Hoteleras.

Olga Martínez Moure, Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA (España)

Licenciada en Empresariales por la Universidad de Glamorgan, graduada en Economía por la UDIMA y doctora en Sociología por la Universidad de Zaragoza. Cuenta además con el Máster en Educación y Nuevas Tecnologías por la UDIMA. Es docente en la UDIMA en los grados en Empresas y Actividades Turísticas, en Ciencias del Trabajo y Recursos Humanos y en Humanidades.

Carmen Sarah Einsle, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) (España)

Doctoranda en Economía y Empresa por la UNED. Cuenta con el Máster en Marketing Digital y Comercio Electrónico de la UNIR y el grado en Turismo por la Universidad de las Islas Baleares. Realizó además el IP Programme Risk Management in Tourism en la Escuela de Negocios de Copenhague. Forma parte de la Cátedra Interuniversitaria de Economía Azul y promoción del sector marítimo-recreativo (universidades de Alicante y Elche).

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Published

2023-11-03

How to Cite

García Revilla, R., Martínez Moure, O., & Sarah Einsle, C. (2023). Connectivity and digitalisation as strategies for the enhancement of abandoned resources with the potential for touristic usage. A case study of the province of Pontevedra. Revista De Marketing Y Publicidad, (8), 7–40. https://doi.org/10.51302/marketing.2023.18851