Does the glass ceiling exist in our companies? Analysis of its determinants

Authors

  • Joaquín Pozo Merino Doctorando. Universidad de Castilla-La Mancha (España)
  • M.ª Yolanda Salinero Martín Profesora del Departamento de Administración de Empresas. Universidad de Castilla-La Mancha (España)
  • Jesús David Sánchez de Pablo González del Campo Profesor del Departamento de Administración de Empresas. Universidad de Castilla-La Mancha (España)

DOI:

https://doi.org/10.51302/rtss.2018.1594

Keywords:

glass ceiling, leadership, career development, board of directors, vertical segregation

Abstract

Over the past decades, major advances have been made in Western societies in terms of equal opportunities for men and women. This has led to a gradual increase in the incorporation of women in the labor market.

Nevertheless, these higher employment rates of women have not succeeded in eradicating the phenomenon of gender segregation. The root cause explaining this situation is the difficulty women face when accessing to business responsibility positions, in such a way that their professional ceiling is set at the lower and intermediate categories of the company’s management controls. This fact has been referred to as «glass ceiling».

The overall goal of this paper is to analyze the level of presence of a «glass ceiling» in the companies based in Castilla-La Mancha, with a minimum of 100 employees, as that has been evident on a range of case studies conducted so far in Spain.

The stated hypothesis have sought to establish the connection that exist between the female presence and the size of the administrative board, the number of employees, the nature (family-owned business or other), the creation date, the public or private status as well as the technological component of the sampled companies.
In view of the obtained results, it can therefore be concluded that the only factor favoring a greater presence of women in the administrative board in the companies based in Castilla-La Mancha is the family businesses nature. No statistical relationships have been established for the rest of factors analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York: Free Press.

Bass, B. M. (1999) Two Decades of Research and Development in Transformational Leadership. European Journal of Work and Organizational Psychology, 8(1), 9-13.

Brío, E. del, y Brío, I. del (2009). Los consejos de administración en las sociedades cotizadas: avanzando en femenino. Revista de estudios empresariales. Segunda época, 1.

Burin, M. (2008). Las fronteras de cristal en la carrera laboral de las mujeres. Género, subjetividad y globalización. Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, 39(1), 75-86.

Cabo, R. M. de, Gimeno, R. y Mangas, L. E. (2010). Discriminación en consejos de administración: análisis e implicaciones económicas. Revista de economía aplicada, 18(53), 131-162.

Carter, D., Simkins, B. y Simpson, G. (2003). Corporate governance, board diversity, and firm value. Financial Review, 38, 33-53.

Charló, M. J. y Torrado, M. N. (2007). Introducción de la perspectiva de género en la investigación empírica en contabilidad desde un marco teórico sociológico-institucional. Conocimiento, innovación y emprendedores: camino al futuro (p. 183). Universidad de La Rioja.

Cuadrado, I. y Morales, J. F. (2007). Algunas claves sobre el techo de cristal en las organizaciones. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 23(2), 183-202.

Díaz de Cerio, J. M. y Moriones, A. B. (2002). Las prácticas de recursos humanos de alto compromiso: un estudio de los factores que influyen sobre su adopción en la industria española. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 12, 227-246.

Esteban, P. G. y González, M. R. (2007). La formación inicial del profesorado y la transición al mercado de trabajo del alumnado egresado de la Facultad de Educación de la U. Ex. desde una perspectiva de género. Campo abierto: Revista de Educación, 26(2), 13-25.

Fernández, L. (2002). El desarrollo profesional de los trabajadores como ventaja competitiva de las empresas. Cuadernos de gestión 2(1), 65-90.

Fryxell, G. y Lerner, L. (1989). Contrasting corporate profiles: Women and minority representation in top management positions. Journal of Business Ethics, 8, 341-352.

García, P. O. y Capitán, A. J. (2014). La mujer en la empresa familiar española desde la perspectiva del familiness. Política y Sociedad, 51(2), 481-506.

García, V. (2014). Estereotipos de género y liderazgo femenino. VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. XXI Jornadas de Investigación. Décimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires: Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires.

Heller, L. (1999). Las que vienen llegando: nuevos estilos de liderazgo femenino. Nuevohacer, Grupo Ed. Latinoamericano.

Hymowitz, C. y Schellhardt, T. D. (1986). The glass ceiling: Why women can't seem to break the invisible barrier that blocks them from the top Jobs. The Wall Street Journal, 24(1), 1.573-1.592.

I Folch, M. T. (2009). Las barreras y los obstáculos en el acceso de las profesoras universitarias a los cargos de gestión académica. Revista de educación, 350, 253-275.

Íñiguez, T., Plumed, M. y Latorre, M. P. (2014). Representatividad de la mujer en el sector turístico. Análisis de la desigualdad de género en entidades públicas y privadas dedicadas al turismo en España. Acciones e Investigaciones Sociales, 34, 155-181.

Kaufmann, A. E. (2010). El desarrollo de la carrera de la mujer en la banca: reflexiones sobre el techo de cristal en el sector financiero. Harvard Deusto Business Review, 193, 44.

López, E. y Santos, J. (2013). La mujer en el mercado laboral español. Economía Española y Portección Social, V, 145-167.

Luis, M. P. de, Sánchez, A. M., Pérez, M. P. y Jiménez, M. J. (2006). La representación femenina en los órganos de decisión de las empresas: un estudio en las 2.000 mayores empresas españolas. Aequalitas: Revista jurídica de igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres, 19, 61-66.

Morrison, A. M., White, R. P. y Van Velsor, E. (1987). The Centre for Creative Leadership. Breaking the glass ceiling: Can women reach the top of America’s largest corporations, Reading: Addison-Wesley.

Palacín, F. F., Fernández, M. L., Herrera, I. M. y Prius, A. M. (2010). El techo de cristal en las pequeñas y medianas empresas. Revista de estudios empresariales. Segunda época, 1.

Rivas, M. A. y Sajardo, A. (2005). La diferente participación de las mujeres entre las cooperativas y las sociedades laborales. Revista de Economía Social, Pública y Cooperativa, 52, 273.

Sarrió, M., Barberá, E., Ramos, A. y Candela, C. (2002). El techo de cristal en la promoción profesional de las mujeres. Revista de Psicología Social, 17(2), 167-182.

Utrilla, P. N., Torraleja, F. A. y Ortega, C. P. (2012). Nuevos retos en el desarrollo de carrera profesional: el modelo boundaryless career. Universia Business Review, 34, 15-35.

Published

2018-06-07

How to Cite

Pozo Merino, J., Salinero Martín, M. Y., & Sánchez de Pablo González del Campo, J. D. (2018). Does the glass ceiling exist in our companies? Analysis of its determinants. Revista De Trabajo Y Seguridad Social. CEF, (423), 177–206. https://doi.org/10.51302/rtss.2018.1594