Academic inflation? Professional training and knowledge management in the new economy: The path from the «war for talent» to collaborative virtual learning

Authors

  • Fernando Salas Bernalte Abogado y Economista. Profesor de Administración y Gestión de Empresas (España)

DOI:

https://doi.org/10.51302/rtss.2015.2530

Keywords:

knowledge worker, lifelong learning, knowledge management, connectivism, innovative learning, war for talent, academic inflation

Abstract

This essay carries out a review of overqualification phenomena in the field of Human Resources as well as other related problems, such as the so-called «academic inflation». They are embedded in a context of a deep disruptive change as a consequence of digital technology. In an authentic «cognitive explosion», individuals lack both enough capacity to assimilate the whole amount of digital information, and also enough ability to integrate that information in their own working experience. Therefore it»s important to tackle the new significance of formal training and academic certificates at a time when innovative online certification systems emerge.

From an analytical and theoretical revision of human capital in the knowledge economy (a concept that has turned into a real «intellectual capital» in environments that entail the fulfilment of different multitasking and a dense net of interdependent, complex and labyrinthine mediations), it is remarkable the new collaborative dimension that online work has acquired. This dimension has replaced the well-known paradigms of «war for talent» with an increasing interdisciplinary and holistic nature in a swarm intelligence way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Björkman, I. y Smale, A. [2010]: «La gestión global del talento: retos y soluciones», Universia Business Review, 3.er trim.

Blanchard, K. H.; Hersey, P. y Johnson, D. E. [2001]: Management of Organizational Behavior: Leading Human Resources, 8th edition, New Jersey: Prentice Hall-Pearson International Edition.

Brinkley, I.; Fauth, R.; Mahdon, M. y Theodoropoulou, S. [2009]: Knowledge workers and knowledge work, Londres: The Work Foundation.

Brynjolfsson, E. y Hitt, L. [1998]: «Beyond the Productivity Paradox», Communications of the ACM, núm. 41 (8), págs. 49-55.

Botkin, J. W.; Elmandjra, M. y Malitza, M. [1979]: No limits to learning. Bridging the Human Gap. A report to the Club of Rome, New York, Pergamon Press. Versión en castellano en Aprender, horizonte sin límites. Informe al Club de Roma, Madrid: Santillana-Aula XXI.

Bueno, E. [2005]: «Génesis, evolución y concepto de capital intelectual: enfoques y modelos principales», Capital Intelectual, núm. 1, trimestre 4, págs. 8-19.

— [2002]: «El capital social en el nuevo enfoque del capital intelectual de las organizaciones», Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, núm. 18 (2-3), págs. 157-176.

Capella Hernández, J. R. [2009]: El aprendizaje del aprendizaje, Madrid: Trotta.

Cobo, C. [2005]: Organización de la información y su impacto en la usabilidad de tecnologías interactivas, tesis doctoral, Facultad de Ciencias de la Comunicación de la UAB, Dpto. de Comunicación Audiovisual y Publicidad.

Chiavenato, I. [2002]: Gestión del talento humano: el nuevo papel de los recursos humanos en las organizaciones, McGraw-Hill Hispanoamericana.

Dans, E. [2011]: Todo va a cambiar. Tecnología y evolución: adaptarse o desaparecer, Bilbao: Deusto, blog profesional: www.enriquedans.com

Delors, J. et al. [1996]: La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI, París: Ediciones UNESCO.

Drucker, P. [1999]: «Knowledge-worker productivity: The biggest challenge», California Management Review, Invierno, vol. XLI, núm. 2, págs. 79-94. Versión en castellano en Harvard Deusto Business Review, núm. 98, 2000, págs. 4-17.

García-Montalvo, J. y Peiró, J. M. [2009]: Análisis de la sobrecualificación y la flexibilidad laboral, Valencia: Fundación Bancaja-Instituto Valenciano de Investigaciones Económicas.

Gi, G. y Mcmurtrey, M. E. [2013]: «The impact of academic inflation on the labour market: if everyone has a PhD, who will be the custodian?», International Journal of Electronic Finance, vol. 7, núm. 3-4, UK: Inderscience Publishers, Olney.

Grant, R. M. [1996]: «Toward a knowledge-based theory of the firm», Strategic Management Journal, vol. 17, págs. 109-122.

Gros, B. et al. [2011]: Evolución y retos de la Educación Virtual. Construyendo el E-learning del siglo XXI, Barcelona: UOC.

Holman, D.; Wall, T. D.; Clegg, C. W.; Sparrow, P. y Howard, A. [2003]: The new workplace: a guide to the human impact of modern working practices, Nueva York: John Wiley&Sons, Inc.

Johnson, V. E. [2003]: Grade Inflation: a crisis in College Education, New York: Springer-Verlag.

Joyanes Aguilar, L. [2014]: Big Data: análisis de grandes volúmenes de datos en organizaciones, México: Marcombo.

Kanuka, H. y Anderson, T. [1998]: «Online social interchange, discord, and knowledge construction», Journal of Distance Education, vol. 13, núm. 1, págs. 57-74.

Landeta Etxeberría, A. [2012]: Global E-learning, Madrid: Centro de Estudios Financieros (CEF).

Lassibille, G. y Navarro Gómez, M. L. [2012]: «Un compendio de investigaciones en economía de la educación», Presupuesto y Gasto Público, núm. 67, págs. 9-28, Madrid: Instituto de Estudios Fiscales.

Legge, K. [2005]: Human Resource Management. Rhetorics and realities, Anniversary Edition, London: Palgrave Macmillan.

Lladós Masllorens, J. y Román Ferro, S. et al. [2011]: La organización en la economía del conocimiento, Barcelona: UOC.

Mayos, C. y Brey, A. et al. [2011]: La sociedad de la ignorancia, Barcelona: Península.

Michaels, E.; Handfield-Jones, H. y Axelrod, B. [2001]: The war for talent, Boston: Harvard Business Press.

Nonaka, I. y Takeuchi, H. [1995]: The knowledge creating company: how Japanese companies create the dynamics of innovation, New York: Oxford University Press.

Oecd [2013]: Education at a Glance 2013: OECD Indicators, OECD Publishing, págs. 71-72.

Pfeffer, J. [2001]: «Fighting the war for talent is hazardous to your organization's health», Organizational Dynamics, vol. 29, núm. 4, págs. 248-59.

Ramos, J. M. [2012]: «¿Estás "infoxicado"?», Capital Humano: Revista para la Integración y Desarrollo de los Recursos Humanos, año n.º 25, núm. 265.

Rimbau Gilabert, E. [2013]: La dirección de personas en la sociedad del conocimiento, Barcelona: FUOC.

Sáez Vacas, F.; García, O.; Palao, J. y Rojo, P. [2003]: Innovación tecnológica en las empresas. Temas básicos. Ed. ETS de Ingenieros de Telecomunicaciones, Universidad Politécnica de Madrid.

Siemens, G. [2005]: «Connectivism: A learning theory for the digital age», International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, núm. 2 (1), págs. 3-10.

Smithson, M. [1989]: Ignorance and uncertainty. Emerging Paradigms, Nueva York: Springer-Verlag.

Spence, A. M. [1974]: Market signaling: informational transfer in hiring and related screening processes, Cambridge: Harvard University Press.

Unesco [2005]: Hacia las sociedades del conocimiento, París: Ediciones UNESCO.

Zuboff, S. [1988]: In the Age of the Smart Machine: the future of work and power, New York: Basic Books.

Published

2015-01-07

How to Cite

Salas Bernalte, F. (2015). Academic inflation? Professional training and knowledge management in the new economy: The path from the «war for talent» to collaborative virtual learning. Revista De Trabajo Y Seguridad Social. CEF, (382), 249–280. https://doi.org/10.51302/rtss.2015.2530