Typology of content and degree of adaptation to the trends in brand communication on Instagram of the main Spanish fast food companies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51302/marketing.2024.24113

Keywords:

brand communications, branding, digital marketing, social media, content marketing, Instagram, fast food, feed, reel

Abstract

In recent years, social networks have become a fundamental part of the lives of millions of people. We could even speak of a revolution when it comes to understanding the new interaction relationships that, through screens and smartphones, have been generated: between people, and between people and brands, all of them users of social networks. This article develops its object of study through the analysis of the typology of content, and its degree of adaptation to the marketing trends in social networks, used by the most relevant Spanish fast food brands through Instagram. First, the usual practices and types of content in brand communication through Instagram are presented, which have been previously identified by reference sources in the field of digital marketing. Subsequently, we proceed to analyze and catalog the content published by the Spanish accounts of Burger King, McDonald’s and Telepizza, as the main fast food reference brands in Spain, during a given period of time and based on established reference criteria. To this end, the 20 publications made prior to May 1, 2024 by each of the accounts analyzed will be considered. The results and conclusions will seek to determine whether the content published by the brands has followed the content creation guidelines established as optimal by the expert bibliographic sources consulted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Santiago Mayorga Escalada, Universidad Internacional de La Rioja (Logroño, España)

Doctor en Comunicación. Personal docente e investigador universitario y director académico del Máster en Gestión de Marca en la Universidad Internacional de La Rioja. Acreditado como profesor contratado doctor y profesor de universidad privada. Principales líneas de investigación: branding, gestión estratégica y comunicaciones integradas de marca, tendencias en publicidad y marketing digital. https://orcid.org/0000-0002-0866-0316

Juan Pelegrín Puertas, Universidad Isabel I (Burgos, España)

Formación universitaria en Administración y Dirección de Empresas. Egresado en el Máster Universitario en Marketing Digital de la Universidad Isabel I. Experiencia profesional en administración de empresas, marketing y comunicación digital, y docencia en secundaria.

References

Bardin, L. (2002). El análisis de contenido. Akal.

Bermejo, I. (2023). ¿Quién gana la guerra de la hamburguesa? Esta es la cadena de comida rápida favorita en cada comunidad autónoma. La Razón. https://www.larazon.es/economia/quien-gana-guerra-hamburguesa-esta-cadena-comida-rapida-favorita-cada-comunidad-autonoma_2023070464a3ed2c41ef3d0001d1c54a.html

Brines, J. (2023). ¿Es McDonald’s el Goliat de sus franquiciados? Expansión. https://www.expansion.com/empresas/2023/09/27/6513c801e5fdea2b4a8b456e.html

Delgado, S. (2023). España engorda a pasos agigantados: así crece el negocio de la comida rápida en nuestro país. El Blog Salmón. https://www.elblogsalmon.com/economia/espana-engorda-a-pasos-agigantados-asi-crece-negocio-comida-rapida-nuestro-pais

Eiseman, L. (2021). Armonía cromática. Blume

Fernández, R. (2024). Distribución porcentual de los usuarios de Instagram en el mundo en 2024, por edad. Statista. https://es.statista.com/estadisticas/875258/distribucion-por-edad-de-los-usuarios-mundiales-de-instagram/

Gallegos, C. (2022). Así afectan Instagram y TikTok a nuestro bolsillo (y felicidad). El Economista. https://www.eleconomista.es/tecnologia/noticias/11871993/07/22/Asi-afectan-Instagram-y-TikTok-a-nuestro-bolsillo-y-felicidad.html

Haller, K. (s. f.). Branding – why red and yellow is used by the fast food industry. Karen Haller. https://karenhaller.com/journal/branding-why-red-yellow-is-used-by-the-fast-food-industry/

Higueruela, G. (2023). Comida basura: consecuencias y riesgos para la salud. Menshealth. https://www.menshealth.com/es/nutricion-dietetica/a43545260/comida-basura-consecuencias-riesgos-salud/

Hirose, A. (2023). We Answered All Your Instagram Reels Audio Questions. Hootsuite. https://blog.hootsuite.com/instagram-reels-audio/

Hirose, A. (2024). Reels de Instagram en 2024: Una guía completa para empresas. Hootsuite. https://blog.hootsuite.com/es/instagram-reels/

Instagram (2017). Presentamos las historias destacadas y el archivo de historias. Instagram blog. https://about.instagram.com/es-la/blog/announcements/introducing-stories-highlights-and-stories-archive#

Kotler, P., Kartajaya, H. y Setiawan, I. (2020). Marketing 4.0. Lid.

Lenis, A. (2023a). Carrusel en Instagram: qué es, cómo hacerlo y ejemplos. HubSpot. https://blog.hubspot.es/marketing/como-hacer-carrusel-instagram

Lenis, A. (2023b). Marketing de influencers: qué es, ventajas y cómo implementarlo. HubSpot. https://blog.hubspot.es/marketing/como-trabajar-con-influencers

Levy, D. (2022). Formatos para redes sociales: ¿Cuáles funcionan mejor? Lemon Digital. https://lemon.digital/formatos-para-redes-sociales/

Lianet, B. R. (2023). Manual práctico para dominar Instagram: Guía para Creadores de Contenido. Lianet B.R.

Martín, S. (2022). Directos en Instagram. Metricool. https://metricool.com/es/directos-instagram/

Montells, L. (2024). Tamaño de las imágenes para redes sociales: guía 2024. Metricool. https://metricool.com/es/tamano-imagenes-redes-sociales

Moreno, J. (2023). Qué es un copy, cómo se crea y ejemplos exitosos. HubSpot. https://blog.hubspot.es/marketing/que-es-un-copy

Newberry, C. (2024). Vídeos de Instagram: especificaciones, consejos y ejemplos para 2024. Hootsuite. https://blog.hootsuite.com/es/videos-de-instagram-especificaciones/

Pérez, R. (2024). Tamaño fotos y vídeos Instagram. Richi Pérez. https://richiperez.com/blog/tamano-fotos-y-videos-instagram/

Rodríguez Ardura, I. (2020). Marketing digital y comercio electrónico. Ediciones Pirámide.

Rodríguez, C. (2024). Una imagen vale más que mil palabras: Fotografía o Vídeo. Hola marketing. https://holamarketing.online/fotografia-o-video-en-redes-sociales/

Romero, I. (2021). Cuál es el máximo de caracteres por cada red social. Metricool. https://metricool.com/es/caracteres-por-cada-red-social/

Sanagustín, E. (2020). Marketing de contenidos: Estrategias para atraer clientes a tu empresa. Anaya Multimedia.

Sanagustín, E. (2022). Estrategia de contenidos: Técnicas para que tu empresa crezca. Eva Sanagustín Fernández.

Santos, D. (2024). Marketing en redes sociales: definición y ejemplos. HubSpot. https://blog.hubspot.es/marketing/marketing-redes-sociales

Sicilia, M., Palazón, M., López, I. y López, M. (2021). Marketing en Redes Sociales. ESIC Editorial.

Terreros, D. (2023). ¿Qué son los hábitos de consumo y qué factores influyen en ellos? HubSpot. https://blog.hubspot.es/marketing/habitos-de-consumo

Varangouli, E. (8 de octubre de 2021). Influencer Marketing: qué es y cómo crear una estrategia. Semrush. https://es.semrush.com/blog/guia-influencer-marketing

Published

2024-11-07

How to Cite

Mayorga Escalada, S., & Pelegrín Puertas, J. (2024). Typology of content and degree of adaptation to the trends in brand communication on Instagram of the main Spanish fast food companies. Revista De Marketing Y Publicidad, 97–118. https://doi.org/10.51302/marketing.2024.24113