Advertising, marketing and video-games: Inclusiviness, diversity and stereotypes

Authors

  • Susana Blanco Fernández Doctora en Psicología. Gabinete de Psicología Recursos (España)
  • Judith Velasco Rodríguez Investigadora del Departamento de Psicología de la Universidad de Córdoba (España)
  • Carmen González Pais Psicóloga forense. Gabinete de Psicología Recursos (España)

DOI:

https://doi.org/10.51302/marketing.2019.682

Keywords:

advertising, marketing, gender, diversity, media, bias

Abstract

Over the last years, several social and legal policies have been developed with the aim of promoting equality and diversity. Despite the positive achievements, there are areas in which these regulations are not fully applied. Conversely, they are usually influenced by financial principles seeking for the greatest benefit. Two examples of this issue are marketing and the movie industry. With the aim of increasing sales, publicists generate idealised worlds based on stereotypes that do not accurately represent the reality of most of the users. On the contrary, they create an alternative reality we should aim for as an example of success. In this context, the representation of females in publicity and in media is one of the most frequent decoys. The distortion on the representation of women in publicity and in the media entails perceptive biases, transferring stereotypes and prejudices that transposes from publicity to reality. Similarly, certain groups (v. gr., Elder people, racial and ethnicity, LGBTI, functional diversity) are underrepresented in the media, which restricts the cognitive schemes of the general population and distorts the self-perception of the people conforming these groups due to the lack of referents. This study analyses the representation of reality in the cognitive schemes of consumers from the psychological perspective, as well as the necessity of advocating for good practices focused on the social responsibility underlying publicity and media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association (2014). DSM-5. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (5.ª ed.). Madrid: Panamericana.

American Psychological Association (2012). Guidelines for Psychological Practice with Lesbian, Gay, and Bisexual Clients. American Psychologist, 67(1), 10-42.

Asociación Española de Fabricantes de Juguetes (2015). Código de Autorregulación de la Publicidad Infantil de Juguetes.

Asociación para la Autorregulación de la Comunicación Comercial (Autocontrol) (2011). Código de Conducta Publicitaria.

Bueno Abad, J. M. (1996). Estudio longitudinal de la presencia de la mujer en los medios de comunicación-prensa escrita. Valencia: Nau Llibres.

Clark, K. B. y Clark, M. P. (1950). Emotional Factors in Racial Identification and Preference in Negro Children. The Journal of Negro Education, 19(3), 341-350.

Convenio del Consejo de Europa sobre Prevención y Lucha Contra la Violencia contra las Mujeres y la Violencia Doméstica (Convención de Estambul) (2011). Consejo de Europa. Council of Europe Treaty Series, número 210.

Díez Gutiérrez, E. J. (2009). Sexismo y violencia: la socialización a través de los videojuegos. Feminismo/s, (14), 35-52.

Dirección General de Tráfico (2016). Series históricas. Permisos de conducción. Estadísticas. Seguridad vial. Recuperado de http://www.dgt.es/es/seguridad-vial/estadisticas-e-indicadores/permisos-conduccion/series-historicas/ (consulta: 21 de febrero de 2018).

Entertainment Software Association (2015). The 2015 Essential Facts About the Computer and Video Game Industry. Recuperado de http://www.theesa.com/wp-content/uploads/2015/04/ESA-Essential-Facts-2015.pdf (consulta: 2 de noviembre de 2017).

Espín López, J. V., Marín García, M.ª Á. y Rodríguez Lajo, M. (2004). Análisis del sexismo en la publicidad. Revista de Investigación Educativa, 22(1), 203-231. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/98851 (consulta: 6 de noviembre de 2017).

Feminist Frequency (7 de marzo de 2013). Damsel in Distress: Part 1 - Tropes vs Women in Video Games [archivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=X6p5AZp7r_Q (consulta: 5 de diciembre de 2017).

Gallego Ayala, J. (2013). De reinas a ciudadanas: Medios de comunicación, ¿motor o rémora para la igualdad? Bellcaire, Girona: Aresta.

Gay and Lesbian Alliance Against Defamation (2017). Where we are on TV? GLAAD’s Annual Report on LGBTQ Inclusion. Recuperado de https://glaad.org/files/WWAT/WWAT_GLAAD_2016-2017.pdf (consulta: 6 de noviembre de 2017).

Goffman, E. (1987). Gender Advertisements. Nueva York: Harper and Row Publishers, Inc.

Kacen, J. J. (2000). Girrrl power and boyyy nature: the past, present, and paradisal future of consumer gender identity. Marketing Intelligence & Planning, 18(6-7), 345-355.

Ley orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de medidas de protección integral contra la violencia de género. BOE número 313, de 29 de diciembre de 2004.

Ley orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. BOE número 71, de 23 de marzo de 2007.

Ley 14/1986, de 25 de abril, general de sanidad. BOE número 102, de 29 de abril de 1986.

Ley 25/1994, de 12 de julio, sobre la coordinación de disposiciones legales, reglamentarias y administrativas de los Estados miembros relativas al ejercicio de actividades de radiodifusión televisiva. BOE número 166, de 13 de julio de 1994.

Ley 34/1988, de 11 de noviembre, general de publicidad. BOE número 274, de 15 de noviembre de 1988.

Ley 7/2010, de 31 de marzo, general de la comunicación audiovisual. BOE número 79, de 1 de abril de 2010.

Lieven, T., Grohmann, B., Herrmann, A., Landwehr, J. R. y Van Tilburg, M. (2014). The effect of brand gender on brand equity. Psychology & Marketing, 31(5), 371-385.

Llaneras, K. y Pérez Colomé, J. (7 de enero de 2017). Ellos son doctores, ellas vírgenes y santas. Las calles dedicadas a hombres triplican a las dedicadas a mujeres en tres grandes ciudades españolas. El País. Recuperado de https://elpais.com/politica/2017/01/06/actualidad/1483666778_781495.html (consulta: 25 de octubre de 2017).

Martín Jiménez, V., Ballesteros Herencia, C. A. y Etura Hernández, D. (2016). Igualdad de género y alfabetización mediática. Prisma Social, (16), 322-347. Recu­perado de http://www.redalyc.org/pdf/3537/353747312009.pdf (consulta: 30 de noviembre de 2017).

Martín Jiménez, V., Etura Hernández, D. y Ballesteros Herencia, C. A. (2016). Igualdad de género en la universidad: estudio del caso de los alumnos de periodismo de la Universidad de Valladolid. Opción, Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 32(11) [número especial], 886-901. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/310/31048902052.pdf (consulta: 30 de noviembre de 2017).

Massmart y Wallmart (2015). Gender Neutral Marketing Guidance Note: Children’s Toys. Recuperado de http://www.massmart.co.za/wp-content/uploads/2013/11/Massmart-Gender-Note.pdf (consulta: 30 de noviembre de 2017).

Mateos de Cabo, R. (coord.) (2007). La presencia de estereotipos en los medios de comunicación: análisis de la presa digital española. Madrid: Dirección General de la Mujer. Recuperado de http://www.madrid.org/cs/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application/pdf&blobheadername1=ContentDisposition&blobheadervalue1=filename%3Dmujer+en+medios+digitales.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1158619524568&ssbinary=true (consulta: 4 de diciembre de 2017.

Observatorio de la Imagen de las Mujeres (2017). Informes anuales del OIM. Recuperado de http://www.inmujer.gob.es/observatorios/observImg/informes/home.htm (consulta: 4 de diciembre de 2017).

Pereira, S., Pinto, M. y Pereira, L. (2012). Recursos para la alfabetización mediática: investigación y propuestas para niños. Comunicar, (39), 91-99.

Ramos Pérez, A. y Fernández Casadevante, J. L. (2011). Ficcionar al otro: imaginarios, inclusión y presencia de las minorías religiosas en las series de ficción españolas. Razón y Palabra, (78), 39-60. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/varia/N78/2a%20parte/32_RamosFernandez_V78.pdf (consulta: 4 de diciembre de 2017).

Sánchez Aranda, J. J., García Ortega, C., Grandío Pérez, M.ª del M. y Berganza Conde, R. (2002). El espejo mágico. La nueva imagen de la mujer en la publicidad actual. Pamplona: Instituto Navarro de la Mujer.

Sandhu, N. (2018). Impact of Gender Cues in Advertisements on Perceived Gender Identity Meanings of the Advertised Product. FIIB Business Review, 7(4) 1-11.

Sultana, N. y Shahriar, H. (2017). Understanding the Impact of Gender Neutral Communication on Brand Image (tesis de máster). Lund University. School of Economics and Management. Recuperado de https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/8916522 (consulta: 5 de diciembre de 2017).

Vinacke, W. E. (1957). Stereotypes as Social Concepts. The Journal of Social Psychology, 46(2), 229-243.

Published

2019-02-07

How to Cite

Blanco Fernández, S., Velasco Rodríguez, J., & González Pais, C. (2019). Advertising, marketing and video-games: Inclusiviness, diversity and stereotypes. Revista De Marketing Y Publicidad, 1(1), 69–99. https://doi.org/10.51302/marketing.2019.682