The tortuous knowledge management in the Spanish university: A competences system?
DOI:
https://doi.org/10.51302/rtss.2017.1970Keywords:
knowledge management, quality, competences management, higher education, human resourcesAbstract
After years of discussion about management quality in high education, it can be stated that the gap between total quality and what has been implemented so far is enormous. This mismatch produced by mutual ignorance between competences system and university, as described by Carabaña, is reaching unpredictable dimensions for the actors involved. The European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) has established that this kind of quality consists of two parts: on the one hand, an internal part, conducted by the implementation of a quality assurance system, on the other hand, an external part, carried out by accreditations issued by university quality agencies. However, universities have been replicating the model of the National Agency for Quality Assessment and Accreditation in Spain (ANECA) thereby providing isolated indicators without establishing the bases for an internal management system that ensures total quality. Specific aspects of operation that prevent the success of this replication are analyzed, as implementing the external system of accreditation internally does not replace an internal system. The solution lies in the implementation of competence-based management systems. This change would not only extend to the technical one but it would also reach the organizational culture.
Downloads
References
ACSUGA; ANECA [2013]: DOCENTIA. Informe de evaluación externa de la implantación del diseño de evaluación de la actividad docente, Universidade da Coruña (3.er seguimiento).
Alles, M. [2009]: Construyendo talento, Barcelona: Granica.
— [2005]: Gestión por competencias, Barcelona: Granica.
Alonso Seoane, M. J. [2012]: «Competencias en una materia de Recursos Humanos. Operativización y medidas», Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, vol. 5, núm. 4, págs. 191-208.
Alonso Seoane, M. J. y Carrasco Pena, P. [2015]: «Dirección por competencias: Estudio práctico de caso en la Armada española. Una propuesta de evaluación». RTSS.CEF, núm. 388, págs. 199-242.
Álvarez Fernández, J. C. [2006]: Dirección por implicación, Madrid: Pirámide.
ANECA [2007]: Programa AUDIT. Directrices, definición y Documentación de Sistemas de Garantía Interna de Calidad de la Formación Universitaria, Documento 2.
— [2007]: Programa AUDIT. Herramientas para el diagnóstico en la implantación de sistemas de Garantía Interna de Calidad de la Formación Universitaria, Documento 3.
Bermúdez, M. P. y Castro, A. (comps.) [2007]: Evaluación de la Calidad de la Educación Superior y de la investigación (IV Foro), Fundación empresa Universidad de Granada.
Carabaña Morales, J. [2011]: «Competencias y Universidad, o un desajuste por mutua ignorancia», Bordón. Revista de Pedagogía, vol. 63, núm 1, págs. 15-31.
Carballo, R. [2006]: Innovación y gestión del conocimiento, Madrid: Díaz de Santos.
Ducker, P. [1993]: Post-capitalist society, Nueva York: Harper Collins Publishers.
ENQA [2015]: Estándares y directrices para el aseguramiento de la calidad en el Espacio Europeo de Educación Superior (ESG).
Fernández Díaz, M. J. [2005]: «La innovación como factor de calidad en las Organizaciones educativas», Educación XXI, 8, págs. 67-86
Fernández López, J. [2005]: Gestión por Competencias. Un modelo estratégico para la dirección de Recursos Humanos, Madrid: Prentice Hall, Pearsons SA.
García Ruiz, R.; Guerra Liaño, S.; González Fernández, N. y Álvarez Arregui, E. [2010]: «Estudio exploratorio de las percepciones del profesorado universitario respecto a la gestión de la Docencia», Educación XX1, 13.2. págs. 163-184
Hyland, T. [1995]: «Behviorism and the Meaning of Competence», en P. Hodkinson y M. Isett (eds.), The challenge of Competence, London: Cassell, págs. 44-57.
Larrauri, J. O; Marúm Espinosa, E.; Rosario Muñoz, V. M. y Pérez Lechosa, D. [2012]: «Los académicos frente a la Gestión de la Calidad en las Instituciones de Educación Superior. Percepción y valoración», Revista de Avaliação da Edicaçao Superior, vol. 17, núm. 3.
Levy- Leboyer, C. [2009]: La gestión des compétences, 9.ª ed., París: Editions d'Organization.
— [2003]: Gestión de las competencias. Cómo analizarlas, cómo medirlas, cómo desarrollarlas, Madrid: Gestión 2000.
López-Cabarcos; Picón-Prado y Vázquez-Rodríguez [2008]: «Estudio del acoso psicológico en la universidad pública de Galicia», Revista de Psicología y del Trabajo y de las Organizaciones, vol. 24, núm. 1, Madrid.
Martínez Mediano, C.; Riopérez Losada, N. [2005]: «El Modelo de excelencia en la EFQM y su aplicación para la mejora de la calidad de los Centros educativos», Educación XXI, 8, págs. 35-65.
Mc Clleland, D. [1978]: «Testing for competence rather than intelligence», American Psychologist, 28, págs. 1-14.
Moreno Alego, J. [2007]: «Guía para la aplicación del Modelo EFQM de Excelencia», Cuaderno de Gestión 2, Fundación Un Sol Món, Caixa Cataluña.
Nonaka, I. y Takeuchi, H. [1995]: The knowledge creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation, Nueva York: Oxford University Press.
Pérez Esparrells, C. [2004]: «La educación universitaria en España: El vínculo entre financiación y calidad», Revista de Educación, núm. 335, págs. 305-316.
Pérez Juste, R. [2005]: «Calidad de la Educación, calidad en la Educación. Hacia su necesaria integración», Educación XXI, 8, págs. 11-33
Ruiz Carrascosa, J. [2005]: «La evaluación de la docencia en los planes de mejora de la Universidad», Educación XXI, 8, págs. 87-102
Tejada Fernández, J. [2012]: «La alternancia de contextos para la adquisición de competencias profesionales en escenarios complementarios de Educación Superior: marco y estrategia», Educación XX1, 15.2, págs. 17-40.