Education for entrepreneurship: an approach oriented towards increasing the chances of success and avoiding premature failure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51302/marketing.2022.1426

Keywords:

entrepreneurship, success, education, entrepreneur, management training, teaching of economy

Abstract

Despite the effort of the public authorities to foster entrepreneurship in the last decades, the low entrepreneurial activity rate in Spain contrasts with the fact that our country is considered as one of the most favourable environments to undertake. In this context and considering the risks that this career-path entails, it is necessary to ponder whether it would be convenient to provide future entrepreneurs with the skills required to increase their chances of success before actually encouraging them to undertake. The object of this article is to uncover the determining factors of entrepreneurial success, as well as to assess their correlation with education, in the aim of acting upon them and achieving quality entrepreneurship. For this purpose, a review of the existent scientific literature on the subject was performed. After a thorough filtration process, 82 publications out of a preselection of 398 were used. Having analysed these sources, we arrived at the conclusion that in order to fulfil the above-mentioned objectives, it is crucial to integrate the entrepreneurial aptitudes and values in the education system from an early age, developing a formative strategy oriented towards providing future entrepreneurs with the tools that will determine their success and prevent premature failure.

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Author Biographies

Joaquín Puerta Gómez, Abogado. Doctorando en Derecho y Sociedad por la Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA (España)

Abogado, asesor de empresas, ha acompañado a numerosos emprendedores a crear y hacer crecer sus proyectos empresariales. Con vocación docente, desde 1998 imparte clases en los programas máster de varias escuelas de negocios y escuelas universitarias. Su interés por el emprendimiento le ha llevado a iniciar un trabajo de investigación sobre los factores de éxito y fracaso de los emprendedores y su vinculación con la formación universitaria.

Pedro Aceituno Aceituno, Profesor titular en Ciencias Económicas y Empresariales. Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA (España)

Profesor titular en Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA desde 2008. Autor de publicaciones en revistas y congresos internacionales. Ha dirigido varios proyectos y contratos de investigación. En la actualidad es investigador principal del proyecto InnovaCEF de movilidad científica española y director del Grado en Marketing de la UDIMA. En 2003 se doctoró en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED.

María Concepción Burgos García, Doctora en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universidad de Alcalá (España)

Profesora de Contabilidad Financiera y de Sociedades de la Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA desde 2008. Autora de publicaciones en revistas y congresos internacionales. Anteriormente (1990-2013) fue profesora de Contabilidad y Finanzas en el CEF.- Centro de Estudios Financieros en la preparación de oposiciones al Cuerpo Superior de Inspectores de Finanzas del Estado y en diferentes másteres. En la actualidad es rectora de la UDIMA. En 2013 se doctoró en Ciencias Económicas y Empresariales por la Universidad de Alcalá.

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Published

2022-04-05

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Puerta Gómez, J., Aceituno Aceituno, P., & Burgos García, M. C. (2022). Education for entrepreneurship: an approach oriented towards increasing the chances of success and avoiding premature failure. Revista De Marketing Y Publicidad, (5), 67–94. https://doi.org/10.51302/marketing.2022.1426